Tuesday 22 May 2012

Sepang International Circuit!!

pic credit to GOOGLE
Litar Antarabangsa Sepang adalah trek sukan permotoran perlumbaan di Sepang, Selangor, Malaysia. Ia terletak berhampiran Kuala Lumpur International Airport, kira-kira 60 km ke selatan ibu kota Kuala Lumpur. Ia adalah tempat yang digunakan untuk Formula Satu Malaysia Grand Prix, A1 Grand Prix, Grand Prix Motosikal Malaysia dan lain-lain acara sukan permotoran utama.






Credit to Google
 Litar utama, biasanya berlumba mengikut arah jam, 5,54 kilometer panjang, dan diperhatikan sudut  dan jalan lurus yang luas. Susun atur agak luar biasa, dengan litar yang lurus dipisahkan dari lubang lurus seperti  bentuk satujepit rambut yang sangat ketat.

Konfigurasi lain Litar Sepang juga boleh digunakan. Litar utara juga berlumba mengikut arah jam. Ia pada dasarnya separuh pertama litar utama. Kursus berpaling ke arah lubang lurus selepas 6 seterusnya dan 2,71 kilometer panjang secara total.

Litar selatan adalah separuh lain gelanggang lumba kuda itu. Belakang lurus litar utama menjadi pit lurus apabila litar selatan sedang digunakan, dan menyertai ke 8 seterusnya litar utama untuk membentuk seterusnya jepit rambut. Juga menjalankan mengikut arah jam, litar ini adalah 2,61 km panjang.

Litar Antarabangsa Sepang juga mempunyai kart lumba dan kemudahan motocross.


TRIVIA: TAHUKAH ANDA, PERJALANAN DARI HOMESTAY HELANG TIRAM @BAGANLALANG HANYA MENGAMBIL MASA 15 MINIT SAHAJA KE SEPANG INTERNATIONAL CIRCUIT? TAK PERCAYA?? CUBALAH SENDIRI.. 




WELCOME TO "HELANGTIRAM HOMESTAY"

No comments:

Post a Comment